onsdag 14 oktober 2009

Kanalen...

...Zone realitys program Unexplained reality är verkligen ett av de mest vilseledande och fördummande program jag någonsin sett men samtidigt underhållande och kul!
Igår var det om det "mystiska" fenomenet RODS.
Folk filmar på något, vanligtvis i naturen och när de senare tittar på filmen så får de syn på NÅGOT VÄLDIGT KONSTIGT!
Vad är det för streck som kommer där?
I programmet visades en slinga där det syns några träd och ett par telestolpar.
Vips så är det något konstigt som flyger förbi i snabb fart och endast syns som ett streck.
Dessutom hade de vilka det nu är räknat ut att det som for förbi var 9 meter långt och färdades i 2400 km/tim! Inte ens i slowmotion gick det att se något annat än ett streck.
WOW!
Det var väl mystiskt?!
Jag som nu gått en viss kurs;) ser ju inget konstigt i det och en väldans massa andra människor (som inte gått kursen) förstår av den flyktiga sekvensen att det är en fågel!
Den flög ungefär som i hackspettens bågformade flykt eller likväl någon annan mindre fågel.
Och förmodligen var den närmare kameran än de påvisade i sina uträkningar!
Eftersom fokus låg längre bort suddades fågelns vingar helt enkelt bort eller hur man nu ska säga och den fick den karaktäristiska streckformen istället.
Jag skulle bra gärna vilja hur de räknade ut det där med 9 meter långt och hur de fick fram hastigheten?
Men ska det vara mystik så ska det:)!
En del av rodsen kan också vara små insekter...
Och många människor som inte vet för det gjorde ju inte jag heller för några år sedan, så är sånt här väldigt mystiskt och fantasieggande.
Men efter det rafflande inslaget bytte jag till en annan kanal.

6 kommentarer:

Rickard Andersson, Mantorp sa...

Jag tycker verkligen du fick fram vad "RODS" verkligen är..Man kan ju undra hur dom fick fram att det skulle vara 9 meter..Vilken STOR hackspett det skulle vara ;)

Linda sa...

Ja, världens största, hahahaha

Figge sa...

Om man vet vilken upplösning man spelar in i så kan man beräkna längden. Ganska smidigt med dagens digitala kameror. T.ex en bild kan man öppna i t.ex photpshop och sedan börja mäta. Kommer inte ihåg formeln vid beräkningen, men vi gjorde så för att mäta längden på muskelfibrer i en kurs på skolan. Farten är mycket enklare att beräkna, bara man vet en sträcka, t.ex mellan två träd, sedan tar man tiden mellan de två punkterna man mätt upp avståndet mellan. Sedan dividerar man sträckan med tiden och får då farten. :-D

Linda sa...

Är det meningen att jag ska spinna vidare?
Hahaha, du är för bra Figge!:)
Ett litet men eller och bara?
Har avståndet till den där flygande saken ingen relevans?
Äsch du ser, vad vet jag?
I inslaget sade de att "föremålet" kom ut mellan/från träden och for förbi och det såg det ju ut å göra också. Men jag Skulle vilja se en nio meter lång "hackspett" komma ut därifrån i den farten.Hihi.
Hur som jag går inte på DERAS uträkning iaf.
Jag SÅG JU ATT DET VAR EN FÅGEL fast utan vingar;)

Unknown sa...

Om vi säger att täden står 100m bort från kameran och mellan träden är det 100m om saken flyger 50m ifrån kameran så får man en helt annan fart om man beräknar detta. Jag var tvungen att räkna lite på detta. hihi. Sträckan som saken flyger är ca 25m om man använder det som står över i beräkningen. Som i fallet du skrev om så flög den i 2400km/h om jag nu kommer ihåg rätt. Den mera verkliga farten är 600km/h eftersom sträckan här är en fjärdedel av den egentliga, enligt de sträckorna jag hittade på, för jag vet ju inte hur det egentligen är, men svaret till din fråga, är att det spelar roll hur långt ifrån till den fygande saken och det man har som referens.

Figge sa...

Blev visst lite fel konto jag koggade in med när jag skickade förklaringen. :-D

Populära inlägg