tisdag 27 oktober 2009

Satanist? Mycket ska man bli kallad!

Jag har ingen eller väldigt liten förståelse för jägare det är ju allmänt känt både av nära vänner och en del "lösare".
Vad är det för förbaskad dubbelmoral en del har?
Skjuta fullt friska, fria djur går bra, men om deras älskade hund o jaktvän av en eller annan anledning blir akut sjuka eller illa skadade klarar de inte att göra lidandet kort med den?
Att hellre låta en illa skadad vän vänta på att någon annan ska komma o göra lidandet kort är för mig en gåta?!
Är jag kall eller satanistisk?
Nej, jag svarar bara att man får låta sin egna egoistiska känslor kliva åt sidan i sådana situationer .
De får man hanskas med efteråt.
För dom kommer oåterkalleligt och hårt att ansätta en då.
Hade jag haft jaktlicens o vapen skulle jag inte tveka. (Fast det skulle jag ALDRIG skaffa.)
Inte många tror mig.
Men det är inte många som fattar hur jag kunde slå ihjäl ett rådjur som jag kört på heller!?
Och inte många anar de svarta käslor som plågade mig efteråt.
Men jag gjorde det enbart för rådjurets skull. Det fanns inte en chans att jag kunde vänta på hjälp medans den snurrade i cirklar på vägen med bakbenen och rumpan hasandes efter sig! Jag hade inget annat val!
För det anser jag det ytterst egoistiskt att låta sin älskade jakthund att fortsatta plågas...tills någon annan kan göra det slutgiltiga.

Enda gången jag lämnat ett djur var en grävling.
Det var en hemsk resa att åka åka därifrån och hämta en granne med bössa för att fem, tio minuter senare kunna konstatera att den förmodligen, förhoppningsvis dog direkt. Den låg åtminstone likadant som när jag lämnade den.
Om man är satanistisk? när man sätter ett värnlöst djur före sig och sina egna känslor först får ni tycka det.
Jag vet att jag inte skulle kunna leva och må särskilt bra med vetskapen att jag låter ett djur lida längre än behövligt!
Bla bla bla Punkt.

4 kommentarer:

Anders V. sa...

SATANIST? Är det inte ett naturligt handlande om ens vän ligger halft uppäten och lider? Satanist är någe helt annat, de e faliga saker de.

Anonym sa...

Att bli kallad satanist är kränkande. En liten anmälan kanske?

Bengan sa...

Jag skulle INTE tveka 5 sekunder att "slå ihjäl" en dödsskadad elefant om jag bara kunde.

Linda sa...

Nu har jag varit påjobbet några timmar o var lite spänd på kommentarena vid det hät inlägget men...
Anders, antar att du syftar på rovdjuren där?
Ja det får ju jägarna ta i beräkning att deras kära hundar kan råka ut för?
För att inte tala om när de springer över vägar och stöter på jägare som "ser fel".
De två sistnämnda är nog de som procentiellt tar kål på flest jakthundar?

Till anonym, nä det ska nog värre till om jag ska anmäla och i stundens hetta kan man ju säga konstiga saker. Tror inte det var så allvarligt menat där.

Och Bengan, det är ingen stor värld vi lever i tydligen för nästan exakt samma ord använde jag i ordväxlingen!

Populära inlägg