lördag 17 oktober 2009

4:de gången!


Det är helt otroligt!
03:37 INATT IGEN!
Bara sekunder efter kom tidningsbilen.
03:58 hade jag seglat in i slummerns värld igen då något som lät som glas krasade någonstans.
Naturligtvis for jag upp som ett jehu!
Sprang upp på övervåningen, inget där.
Gick i fönsterna å kollade bilarna, inget där heller.
När jag kom till sista fönstret mot garaget...var det någon som heter Jörgen som började "prata" med mig.
Det hörde jag direkt att det var han. Harry låter inte så. Benny "pratar" inte.
Jag såg inte så bra men hörde att han vände sig på fönsterbrädan och då förstod jag vad det var som krasat. Så jag tände skomakarlampan över skänken.
Och mycket riktigt!
Den gamla, lilla keramikkrukan som stått där på fönsterbrädan, där nu Jörgen satt å spanade ut, låg i ett antal bitar på golvet.
Jag tog med mig sabotören ut därifrån och stängde dörren så ingen av dem skulle gå in dit å få splitter i tassarna.
Benny låg vid mina fötter. Harry i kökssoffan.
Jörgen gick ut.
Så var allt lugnt igen till ca halv åtta då A gick och väckte pluttefisen.
Rallytajm!
Jag blev lite full i skratt då jag hörde Emils första ord:
- Go morron! Följt av en ljudlig suck av välbehag när han sträckte på sig redo att möta ännu en dag ute på en serviceplats eller grusväg!
Annars minsann låter det bara:
- Nä, jag orkar inte!
Suck och stön och gnäll...

Inga kommentarer:

Populära inlägg