tisdag 18 november 2008

Det skvalar ute fortfarande.

Hur kan man då få känslan av julstämning när man kliver upp?
Kanske har vi redan acklimatiserat oss?
Till detta i varje fall.
Så här kommer det att vara.
Med hopp om lite snö i januari, februari då vi faktiskt börjar längta efter våren igen.
Jag vet att det här låter väldigt gnälligt!
Men det är inte menat så...jag menar det.
Det kanske ska vara så här nu?
Våra liv ser inte likadana ut som förr (typ 200 år sen) Nu är det dags för den jordiska förändringen igen.
Som inte händer lika ofta.
Inte som för oss.
I våran utvecklingsfart.
Vi talar miljoner år här.
Utan att blanda in miljöförstörningen allt för mycket.
Jag menar jorden har inte ALLTID sett ut som den gör nu.
Men förändringen kommer precis lagom...
Vi får upp ögonen för hur vi behandlar den.
Vi får chansen att tänka om.
- Det är för sent redan, säger många.
Men jag tror inte det. Vi behöver tid för anpassning! Lite snabbare nu bara!

Och vi försökte göra tvärtom!
Anpassa jorden efter oss.
Så det är det jag menar...jorden talar om för oss, anpassa er annars kan ni inte fortsätta här!
Det har den gjort förut.
Ändrat sig.
Arter har försvunnit, nya kommit till.
Jorden är jag inte det minsta orolig för.
Den överlever.
Men kanske inte som vi är van att se den...
Låter det som domedagsdravel?
Nä!
Jag menar inte så heller!
Vi är så smarta. Vi har förutsättningarna på vår sida...
Med jorden.
Om vi bara följer dennes "lagar".







2 kommentarer:

Anonym sa...

Linda
Jag har alltid tänkt i banor som, vad vacker jorden skulle vara utan människan.Tror vår Herre gjorde en jättemiss när han fixade till oss.

Linda sa...

Jo, käre anomym. Men nu är vi här och får försöka göra det bästa av det. Eller?
För visst är världen vacker...skulle inte velat vara utan det här. Mvh Linda.

Populära inlägg