tisdag 16 juni 2009

På väg hem från stan...

...körde jag in och tog bakvägen vid Flugeby.
Det är fantastiskt vackert där med hästhagarna utmed ån.
Hagarna lyste i gult och lila av smörblommor och lupiner.
Ja hörni, det är så man får hjärteknip så fint är det!
Och då tänkte jag på hagarna när jag var liten.
Vad många det fanns och vad kor och hästar det var i dom?
Hästar ser man ju rätt mycket av än på vissa ställen men kohagarna är det ju bara en bråkdel av idag.
Och var är ängarna och åkrarna med höhässjorna?
Har nog skrivit ett inlägg om det förut men jag hittar det inte så jag kan sätta etikett på den så jag ber om ursäkt och upprepar mig igen!
Vad är ensilage?
Mindre jobb för människokroppen och smidigare att hantera?
Måhända, men jag saknar faktiskt synen av hässjor i olika storlekar på ängarna. Saknar naturen runt Strängnäs och Mariefred. När jag var liten åkte vi ofta runt på småvägarna. Bara åkte för att titta efter djur eller nåt.
Men det var mysigt. Och jag minns fortfarande vissa vägar.
Där fanns det höhässjor och det var picnic å myror i brallan;)

Inga kommentarer:

Populära inlägg