torsdag 2 juli 2009

Dun med kvällssolsglitter i...

När vi kom hem efter kvällsdoppet igår drog det här lilla fjunet uppmärksamheten till sig där den satt i Ölandstoksbusken där jag parkerar bilen.
Den svepte så fint i den lätta brisen och solen glimmade i den...
När jag åkte hem från jobbet idag såg jag två fjärilar dansa ihop och när de försvann vid höger front på bilen undrade jag om de klarade sig båda två eller om en får dansa vidare själv? Eller omkom de lyckliga tu?
Sån é jag, ibland.
Vidare såg jag något lustigt när jag gick ut för en nypa luft utanför fabriken. Det växer lite brännässlor där och det kröp yttepyttsmå skalbaggar bland dess blommor. Jag körde fram ansiktet för att syna krypen närmare och "poff"...ett litet moln av pollen svepte ut från en liten nässelblomsknopp som brast. Jag trodde först jag såg i syne och kollade igen.
Det "poffade" vidare flera gånger.
Hahaha, det hade jag inte en aning om att nässlans blommor beter sig så?
Visste ni det?

Inga kommentarer:

Populära inlägg