måndag 10 augusti 2009

Kamouflerade...

Foton: LFDen översta snigeln tog jag kort på runt nio igår kväll å det var fortfarande ljust ute. "Sniglade" sig över de ljusa, varma plattorna. (Kanske kan det anas fläckar i botten på det gulbruna i snigelns färg? Bildkvalitén é ju inte så bra på just den tyvärr!)
Undrade då om det var en s.k mördarsnigel? Såg ett par till.
Senare då jag gick ut och skulle visa trädgårdsinnehavaren att hon kanske bör se upp med dom hade de grupperat om eller bytt skepnad (?), för de liknade inte alls de snorbruna gynnarna som jag sett tidigare under kvällen...Den i mitten var ute på de ljusa plattorna ( därav de ljusa pigmenten i fläckarna?) Den längst ner hade precis passerat ett mörkare parti med blöt svart flis runt rosorna (därav de mörka fläckarna?)


http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/djur/ryggradslosadjur/sniglar.138.html
UPPDATERING: DET VAR ALLTSÅ PANTERSNIGEL/ LEOPARDSNIGEL DET HANDLADE OM.
Den översta är jag lite osäker på än..................................................

Som ni ser ovan är min fantasi stor! Hehehehe, naturligtvis hade det varit spännande med KAMELEONTSNIGLAR... eller hur?

2 kommentarer:

Ulf sa...

OFARLGA TRÄDGÅRDSSNIGLAR ALLA TRE

Linda sa...

Tack Ulf.
Jag sökte på trädgårdssniglar å hittade den här länken.
Kul att se att det finns fler som intresserar sig o vet lite om sniglar.
Alla djur intresserar mig. Utom fästingar o getingar. De kunde gott förpassas till de sälla jaktmarkerna allihop;)

Populära inlägg