tisdag 1 juli 2008

Med blixtens hastighet!

När jag slår upp Vetlanda-Posten idag fick jag se att blixten minsann slog ned i skogen utanför Skirö förra måndagen...( Jag skriver av från V-P en bit)
Jörgen Fredriksson berättar: - Den slog ned i en ek. Därifrån spred den sig troligen åt två håll. Den ena delen gick ö den smala bilvägen och tog eld i ett buskage, den andra "halvan"av blixten hade dock inga planer på att stanna! Istället plöjde den rakt ner i marken och letade sig in under stenar, trädrötter och mossa innan den gick över vägen och nådde en taggtråd. Jörgen visar hur stenar och gräs kastats upp på vägen.
- Blixten har sen följt taggtråden tills den tagit slut. Då har den än en gång plöjt ned i marken och lämnat djupa fåror.
Taggtråd är uppsatt utmed en lång sträcka efter den lilla bilvägen inne i skogen. Så länge det funnits tråd har blixten gått genom den men vissa bitar saknar stängsel och då har blixten gång på gång gått ner i marken. Stannat har den dock inte gjort. Inte förrän den nådde en intilliggande gård. Och då talar vi om en total sträcka på en halv kilometer.
( Nu skriver jag fritt)
På gården slog den sönder alla säkringar och det blev strömlöst i området ett tag.
En del småbränder fick släckas dagen efter. Som tur var blev det ingen kraftig brand för det är ju tydligen fortfarande torrt i markerna. Hur det nu är möjligt som det "skvalat" här sen midsommar!?
Det är imonerande med väder även om just regn inte fascinerar mig. Men åska, maffiga tromber å sånt...STORA saker. En inte så stor men minnesvärd händelse utspelade sig runt 93.
Satt på Ramsen med min dåvarande pojkvän och fiskade i en liten båt då vi plötsligt hör ett bubblande och forsande läte. Ca femtio-sjuttiofem meter från oss bubblade vattnet på den annars spegelblanka ytan. Solen sken från klarblå himmel å det var rätt så varmt. Jag undrade om det kunde vara ett fiskstimm som var vid ytan (Ett bamsestim i så fall för det var en Rejäl yta som kokade) Sen såg vi hur det drog sig mot land på motsatta sidan och när det nådde strandslyn där såg man tydligt en virvel som fylldes med sand och annat från marken. Den böjde ner slyn som ingenting och for vidare eller upplöstes.
Håret på armarna stod säkerligen rakt upp. I alla fall på mig, hahaha.
Hade det dragit åt vårt håll så hade vi nog fått problem med sjösjuka, eller jag hade. Hahaha igen! Kolla här: http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article2802111.ab

Inga kommentarer:

Populära inlägg