torsdag 24 september 2009

På tal om fåglar...


...strax innan fem imorse öppnade jag alltandörrn för det var så kvavt i sovrummet.
Efter en stund, precis när jag skulle somna om hörde jag ett ljud!
Det lät bekant men jag kunde inte precisera det i dvalan...
Då hördes det igen och då kom jag på direkt!
En Kattuggla slog sina lovar runt här.
Och då färdades jag tjugo år tillbaks i tiden...
På Torpavägen där jag växte opp fanns en stor ek i en grannträdgård (hos Börje med duvorna) där det bodde en kattuggla flera år så det ljudet känner jag väl till.
Händelsen imorse hade nog förblivit bortglömt om det inte vore för att papps tog upp just ämnet Kattuggla för en stund sedan.
Han hade själv en morgonen hört ett klagande ljud utifrån och trodde det var deras Elsa som var i nöd.
Fort som attan kastade han på sig kläderna och skulle rusa ut efter henne.
Men då han öppnade dörren stog lilla kissen där och strök.
Då hörde han ugglan som satt i en av de närmaste tallarna vid "vändplanen".
Kanske hade den siktat Elsa och var irriterad?

Inga kommentarer:

Populära inlägg