torsdag 14 juli 2011

Skönt med lite regn...

...efter gårdagens slit ute.
Det blev mycket gjort och fast jag hade velat fortsätta lite idag med fick jag avbryta vid middagstid då regnet smög sig på.
Finns ju lite att ta sig för inne också och då passar det ju med lite regn, eller hur?

Den gula undulathonan satt ute när A och jag kom hem från stan nyss och undrar just hur hennes tre ungar tyckte om att få en dyblöt mamma över sig?
Men jag förstår att hon vill ut och sträcka på sig, fräscha till sig efter de dryga dagarna med ruvning!
Nog för att jag vet att det ska vara hög luftfuktighet när de ryvar och så ( har duschat där inne varje dag nästan även om det är bra fuktigt i luften ute) men det kanske är att överdriva att skutta in med fjädrarna droppande av vatten?

Violhonan fick en kläckt idag och jag måste säga att de är oerhört små!
Men om allt går som det ska så har den växt till sig betydligt bara om ett par dgr.
Den gulas äldsta är ju minst två gånger så stor redan o den är ju knappt en vecka, otroligt!
Snacka om växtvärk?

"Den vackra" som jag kallar henne har också tre bebisar ( vad jag vet, kanske fler nu) och hon blir totalt vansinnig om man är där och gluttar.
Men lite koll måste man ju ha.
Skulle någon ligga död måste den ju plockas bort.

De två engelska har börjat vara ute mer och mer, passar på att titta då och inget verkar kläckas hos dom.
Äggen ligger huller om buller därinne när de är ute och tror inte de vet vilka som är deras men när båda är inne petar de under sig dem och fortsätter ruva.
Undrar om de ska hjälpas åt att mata ev. ungar också?
Om någon varit med om att två honor ligger och ruvar i samma holk är jag tacksam för en kommentar här nere under inlägget.
Är det vanligare än man tror kanske?
Holkar finns ju till alla men en ratades och är tom.
Tror ingen varit inne och kollat i den ens....
Ja vi får väl se hur det går.
Damerna har då inte mått dåligt av att ligga där ihop iaf.
Violhannen matar en och regnbågshannen den andra:)

7 ungar totalt om inte "den vackra" fått fler, ska kolla imorgon vid tillfälle.
Hej so long...........

Inga kommentarer:

Populära inlägg