lördag 24 december 2011

Julefrid...

...vid strax innan tre inatt vaknade jag och kände mig utsövd:/
Kollade färdigt på filmen Scarface som höll på och somnade sedan om igen.
Runt åtta började våran julafton här.
Ingen stress, bara lugn o ro.
När inträffade det förut?

Vid halv tolv hade jag fixat två Janssons och griljerat skinkan.
Skulle gjort skinkan igår kväll efter jobbet egentligen, men somnade som en stock vid TVn
innan klockan elva.
Medans den andra Jansson stod i ugnen gick jag ut och storstädade hos fåglarna.
Skura sittpinnarna tänker jag ta mig ann på måndag.
Inte klokt vad de skitar ner när det är lite grövre pinnar...

Det är väl det enda positiva med smala pinnar.
Man slipper en massa avföring på dom.

Men här kör vi med modell grövre!
Dels kan de halvligga på dom, visste ni att de faktiskt tycker det är skönt att ligga och vila?
Har en hylla på väggen längst in och ibland ligger halva flocken och sover där.
Tycker synd om undulater som får sitta på smala pinnar hela livet och aldrig få sträcka ut sin kropp och lägga sig ned på magen.
De mår ju så bra av det!
Den andra anledningen till att de får/ bör ha grova pinnar är att klorna ska slitas på ett naturligt sätt
likaså har de något att slipa näbben mot.
De älskar att gnaga och pilla så det är perfekt.
Men så måste man byta pinnar eller skura dem väldigt ofta också.
Vill ju inte att de ska få i sig en massa äckliga bakterier i onödan eller hur!?

En halvtimma innan vi skulle åka å fira jul hos svärmor kom A på att det kanske var läge att kolla
så det fanns varmvatten till min dusch.
Hm, han hade en känsla av att pelletsen var på upphällningen.
Det visade sig att den var tvärslut!
Så det var bara att sätta sig i soffan å ta det lugnt en stund medans det blev lite värme i tankarna.
Efter en kvart hade jag inte ro mer och studsade ut i köket och svängde ihop omeletten och stack upp i duschen.
Var det kallt vatten så fick det väl vara det då!
Det var inget fel på värmen dock och stod och drömde mig bort så pass att jag fick genomföra mitt livs snabbaste torkning och påklädning, då jag kom på att omeletten nog hade stått för länge i ugnen vid det laget!
Det var precis lagom att jag kom ner och fick ut den.
Den blev perfekt.

Jaha, så drog vi iväg några timmar och nu sitter vi här hemma trötta, mätta och nöjda.

Önskar er alla en trevlig fortsättning på julen så ses vi snart igen....

Inga kommentarer:

Populära inlägg