onsdag 26 oktober 2011

Köttbullar, falukorv och...

... makaroner, är det inte mumsigt i sin enkelhet?
Det sitter jag och glufsar i mig i skrivande stund.

Igår var suss och jag till Lessebo en sväng, eller närmare bestämt strax utanför hos Stjärnåsen´s.
Hade väl tänkt EN UNDULAT TILL!
Men så blev det inte.
Känner mig rätt nöjd om jag ska vara ärlig.
Det sitter 16 sådana därute nu och två kakariki, härligt gula och fina, roliga!
Däremot fick jag syn på de mest bedårande små jag sett!
Så nu ilar det runt två små Kinesiska dvärgvaktlar därinne på golvet:)
Inte mycket större än vanliga höns nykläckta kycklingar och de är fullvuxna!

Andreas snickrade ihop ett krypin i ett hörn i form av en hylla som tak, som skydd mot bajset från de som sitter ovan;). Där under har jag fyllt upp med halm åt dem. Och imorgon efter jobbet ska jag sno åt mig ett par grangrenar att fixa som deras krypin i samma hörn.
Annars kutar de små runt och pickar åt sig alla frön de ovansittande fåglarna sprätter ut.

En skål med ihopmixad "grejs" bjöd jag på förut idag och det var väldigt populärt både av undulater, kakarikis och vaktlar kan jag tala om.
Röran bestod av Persilja, groddar och div undulatfrön som varit blötlagda sedan igår.
Jag sköljde fröna noga och sen körde jag allt i en mixer.
Jisses vad de glufsade i sig:)!
Kinesisk dvärgvaktel.
Igår fick de den sista våtarven från trädgården och den var lika poppis den!

Här sitter Agda och glufsar i sig mixen.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej! Vilka fina vaktlar. Men var går det att få tag på den blå varianten av den kinesiska? Mycket intressant ämne. Mvh L

Populära inlägg